Tjedan planeta Zemlje u knjižnici VI. osnovne škole – Umreži se bez mreže uz društvene igre o prirodi

by | tra 29, 2025

Umreži se bez mreže

U sklopu izvannastavne aktivnosti Zaigraj (inter)aktivno! i projekta Umreži se bez mreže, koji je djelomično financiralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, tijekom drugoga polugodišta igrali smo niz društvenih igara s temom prirode. Iako su se igre igrale u različitim terminima, u nastavku smo ih organizirali u jednu cjelinu i predložili kako se one mogu povezati u tematski Tjedan planeta Zemlje i na taj način dodatno obilježiti Dan planeta Zemlje koji se obilježava 22. travnja.

Igranjem modernih društvenih igara učenici imaju priliku na drukčiji način upoznavati floru i faunu, razvijati ekološku svijest te osvijestiti važnost očuvanja prirode. Igre omogućuju učenicima da suradnjom, donošenjem odluka i planiranjem osvijeste važnost prirodnih procesa poput fotosinteze, migracija, bioraznolikosti i održavanja prirodne ravnoteže. Igre mogu pomoći u razvijanju ekološke svijesti jer učenici, igrajući, neposredno uviđaju kako mala promjena u prirodi može imati velike posljedice na cijeli sustav.

Igre također potiču promišljanje o ulozi čovjeka u zaštiti okoliša, jačaju empatiju prema živim bićima i ističu važnost svakog pojedinog organizma u ekosustavu. Povezujući znanje iz biologije, geografije i ekologije s dinamičnom i zabavnom formom igre, učenici stječu dublje razumijevanje prirodnih pojava i jačaju svijest o potrebi za odgovornim ponašanjem prema okolišu.

Kako bi se to iskustvo sustavno povezalo s obilježavanjem Dana planeta Zemlje, predlažemo sljedeći raspored aktivnosti:

Ponedjeljak – Parks

Tjedan može započeti igrom Parks koja naglašava ljepotu nacionalnih parkova. Učenici u njoj preuzimaju ulogu planinara koji tijekom četiriju godišnjih doba prikupljaju resurse poput vode, sunčeve svjetlosti, planinskih i šumskih znakova​ te pomoću njih posjećuju različite parkove. Svaki park ima svoje specifične zahtjeve koji odražavaju prirodna bogatstva stvarnih američkih nacionalnih parkova. Ovom igrom učenici uče kako su prirodni resursi povezani s opstankom ekosustava i kako pažljivo planiranje korištenja resursa može pomoći u zaštiti prirode.

Utorak – Cascadia

Za drugi dan predlažemo igru Cascadia, u kojoj učenici stvaraju vlastiti mozaik prirodnih staništa Pacifičkog sjeverozapada.

Kombiniraju pločice staništa poput rijeka, šuma, močvara, planina i prerija te ih nastanjuju raznim životinjskim vrstama — lososima, lisicama, medvjedima, orlovima i losovima. Cilj je skladno povezati staništa i rasporediti životinje prema specifičnim pravilima koja odražavaju njihovo ponašanje u prirodi. Učenici uz ovu igru razvijaju osjećaj za važnost biološke raznolikosti i razumijevanje ekoloških odnosa.

Srijeda – Mariposas

Središnji dan tjedna može biti rezerviran za igru Mariposas koja prati migraciju monarha (vrsta leptira).

Učenici prate životni ciklus leptira i migracijski put koji obuhvaća tisuće kilometara od Meksika do Kanade i natrag. Tijekom igre uče o potrebama leptira za određenim biljkama, važnosti stvaranja mjesta za odmor i prehranu i o osjetljivosti migracijskih puteva na promjene u okolišu. Poseban je naglasak stavljen na činjenicu da nijedan leptir ne pređe cijeli put sam, što učenike potiče na razmišljanje o međugeneracijskoj odgovornosti u prirodi.

Četvrtak – Forest Shuffle

Četvrtak predlažemo posvetiti igri Forest Shuffle u kojoj učenici izgrađuju vlastiti šumski ekosustav​. Sade različita stabla i na njih postavljaju životinje, biljke i gljive te na taj način stvaraju bogate i uravnotežene šumske zajednice. Igra traži promišljeno povezivanje vrsta — neke biljke bolje rastu uz određena stabla, neke životinje trebaju određeno stanište ili prisustvo drugih vrsta za opstanak. Učenici ovom igrom stječu uvid u složenost ekosustava i važnost očuvanja svih njegovih dijelova, ne samo pojedinih vrsta.

Petak – Photosynthesis

Tjedan može završiti s Photosynthesis, strateškom igrom koja simulira rast šume​.

Igra započinje sadnjom malih stabala, njihovim rastom i borbom za sunčevu svjetlost. Učenici moraju planirati gdje će saditi i razvijati stabla kako bi maksimalno iskoristili svjetlost, a istovremeno paziti na sjene koje njihova i tuđa stabla stvaraju. Uz ovu igru uče o fotosintezi, životnim ciklusima biljaka, natjecanju za resurse i prirodnim zakonitostima rasta.

Igranjem ovih igara učenici uče o prirodnim procesima, staništima, hranidbenim lancima, migracijama, međusobnim odnosima vrsta te potrebi za očuvanjem okoliša. Poseban naglasak stavljen je na empatiju prema prirodi i razumijevanje složenih ekoloških sustava.

Također, igre su bile poticaj za daljnja istraživanja u knjižnici. Učenici su u enciklopedijama i priručnicima tražili informacije o biljkama i životinjama koje se pojavljuju u igrama, primjerice o vrstama stabala koja rastu u šumama sjeverne Amerike, o migraciji monarh leptira, ili o vrstama životinja koje naseljavaju močvare i rijeke.

Predloženi tjedan aktivnosti omogućuje učenicima da kroz igru i istraživanje razviju dublje razumijevanje prirode i motivaciju za njezino očuvanje, čineći Tjedan planeta Zemlje nezaboravnim iskustvom koje spaja zabavu, znanje i ekološku odgovornost.

Više fotografija pogledajte u galeriji.

Povezane vijesti…

Skip to content