Umreži se bez mreže
U sklopu izvannastavne aktivnosti Zaigraj (inter)aktivno! i projekta Umreži se bez mreže, koji je djelomično financiralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, tijekom drugoga polugodišta igrali smo niz društvenih igara s temom prirode. Iako su se igre igrale u različitim terminima, u nastavku smo ih organizirali u jednu cjelinu i predložili kako se one mogu povezati u tematski Tjedan planeta Zemlje i na taj način dodatno obilježiti Dan planeta Zemlje koji se obilježava 22. travnja.
Igranjem modernih društvenih igara učenici imaju priliku na drukčiji način upoznavati floru i faunu, razvijati ekološku svijest te osvijestiti važnost očuvanja prirode. Igre omogućuju učenicima da suradnjom, donošenjem odluka i planiranjem osvijeste važnost prirodnih procesa poput fotosinteze, migracija, bioraznolikosti i održavanja prirodne ravnoteže. Igre mogu pomoći u razvijanju ekološke svijesti jer učenici, igrajući, neposredno uviđaju kako mala promjena u prirodi može imati velike posljedice na cijeli sustav.
Igre također potiču promišljanje o ulozi čovjeka u zaštiti okoliša, jačaju empatiju prema živim bićima i ističu važnost svakog pojedinog organizma u ekosustavu. Povezujući znanje iz biologije, geografije i ekologije s dinamičnom i zabavnom formom igre, učenici stječu dublje razumijevanje prirodnih pojava i jačaju svijest o potrebi za odgovornim ponašanjem prema okolišu.

Kako bi se to iskustvo sustavno povezalo s obilježavanjem Dana planeta Zemlje, predlažemo sljedeći raspored aktivnosti:
Ponedjeljak – Parks
Tjedan može započeti igrom Parks koja naglašava ljepotu nacionalnih parkova. Učenici u njoj preuzimaju ulogu planinara koji tijekom četiriju godišnjih doba prikupljaju resurse poput vode, sunčeve svjetlosti, planinskih i šumskih znakova te pomoću njih posjećuju različite parkove. Svaki park ima svoje specifične zahtjeve koji odražavaju prirodna bogatstva stvarnih američkih nacionalnih parkova. Ovom igrom učenici uče kako su prirodni resursi povezani s opstankom ekosustava i kako pažljivo planiranje korištenja resursa može pomoći u zaštiti prirode.
Utorak – Cascadia
Za drugi dan predlažemo igru Cascadia, u kojoj učenici stvaraju vlastiti mozaik prirodnih staništa Pacifičkog sjeverozapada.
Kombiniraju pločice staništa poput rijeka, šuma, močvara, planina i prerija te ih nastanjuju raznim životinjskim vrstama — lososima, lisicama, medvjedima, orlovima i losovima. Cilj je skladno povezati staništa i rasporediti životinje prema specifičnim pravilima koja odražavaju njihovo ponašanje u prirodi. Učenici uz ovu igru razvijaju osjećaj za važnost biološke raznolikosti i razumijevanje ekoloških odnosa.
Srijeda – Mariposas
Središnji dan tjedna može biti rezerviran za igru Mariposas koja prati migraciju monarha (vrsta leptira).
Učenici prate životni ciklus leptira i migracijski put koji obuhvaća tisuće kilometara od Meksika do Kanade i natrag. Tijekom igre uče o potrebama leptira za određenim biljkama, važnosti stvaranja mjesta za odmor i prehranu i o osjetljivosti migracijskih puteva na promjene u okolišu. Poseban je naglasak stavljen na činjenicu da nijedan leptir ne pređe cijeli put sam, što učenike potiče na razmišljanje o međugeneracijskoj odgovornosti u prirodi.
Četvrtak – Forest Shuffle
Četvrtak predlažemo posvetiti igri Forest Shuffle u kojoj učenici izgrađuju vlastiti šumski ekosustav. Sade različita stabla i na njih postavljaju životinje, biljke i gljive te na taj način stvaraju bogate i uravnotežene šumske zajednice. Igra traži promišljeno povezivanje vrsta — neke biljke bolje rastu uz određena stabla, neke životinje trebaju određeno stanište ili prisustvo drugih vrsta za opstanak. Učenici ovom igrom stječu uvid u složenost ekosustava i važnost očuvanja svih njegovih dijelova, ne samo pojedinih vrsta.
Petak – Photosynthesis
Tjedan može završiti s Photosynthesis, strateškom igrom koja simulira rast šume.
Igra započinje sadnjom malih stabala, njihovim rastom i borbom za sunčevu svjetlost. Učenici moraju planirati gdje će saditi i razvijati stabla kako bi maksimalno iskoristili svjetlost, a istovremeno paziti na sjene koje njihova i tuđa stabla stvaraju. Uz ovu igru uče o fotosintezi, životnim ciklusima biljaka, natjecanju za resurse i prirodnim zakonitostima rasta.
Igranjem ovih igara učenici uče o prirodnim procesima, staništima, hranidbenim lancima, migracijama, međusobnim odnosima vrsta te potrebi za očuvanjem okoliša. Poseban naglasak stavljen je na empatiju prema prirodi i razumijevanje složenih ekoloških sustava.
Također, igre su bile poticaj za daljnja istraživanja u knjižnici. Učenici su u enciklopedijama i priručnicima tražili informacije o biljkama i životinjama koje se pojavljuju u igrama, primjerice o vrstama stabala koja rastu u šumama sjeverne Amerike, o migraciji monarh leptira, ili o vrstama životinja koje naseljavaju močvare i rijeke.
Predloženi tjedan aktivnosti omogućuje učenicima da kroz igru i istraživanje razviju dublje razumijevanje prirode i motivaciju za njezino očuvanje, čineći Tjedan planeta Zemlje nezaboravnim iskustvom koje spaja zabavu, znanje i ekološku odgovornost.
Više fotografija pogledajte u galeriji.
