U srijedu 19. lipnja rano poslijepodne VI. osnovnu školu Varaždin posjetio je izv. prof. dr. sc. Tomislav Portada, kemičar zaposlen na Institutu Ruđer Bošković, redovni suradnik VI. osnovne škole. Predavanje Upoznajmo nobelovce održano je u sklopu projekta Mali (i) velikani za darovite učenike koji je financiralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, a navedena se aktivnost odvijala pod vodstvom profesorice Mihaele Vrbnjak Grđan.
Profesor Portada ovaj je put polaznicima Kemijske grupe ispričao priču o hrvatskim kemijskim nobelovcima Lavoslavu Ružički i Vladimiru Prelogu. Na početku druženja prof. Portada učenicima je podijelio radne listove sa zadatkom da, uz pomoć pametnih telefona i tableta, saznaju i istraže najvažnije podatke o dvojici spomenutih nobelovaca – kada i gdje su rođeni, koje su škole i fakultete pohađali, kako su im se zvali učitelji i profesori, u kojoj su državi proveli najveći dio života, koje su godine i za koja otkrića nagrađeni Nobelovom nagradom te s kime su je podijelili.
Uslijedila je usporedba i komentiranje podataka do kojih su došli, a prof. Portada ispričao je ponešto o kemijskim spojevima kojima su se tijekom života bavili. Najzanimljiviji dio učenicima je bila priča o spojevima čije su molekule prstenaste strukture različitih veličina prstena, od sasvim malih, tročlanih, kakvi se nalaze u molekulama nekih prirodnih insekticida, pa sve do onih sastavljenih od šesnaest ili sedamnaest ugljikovih atoma kakvi se nalaze u molekulama nekih prirodnih mirisnih tvari. Upoznali su se s pojmom kiralnosti, a da bi ga učenicima što vjernije ilustrirao i približio, prof. Portada podijelio im je dvije vrste škara, lijeve i desne, kojima su rezali krugove iz papira. Škare su primjer kiralnog predmeta i postoje u dvije verzije.
Profesor Portada ovaj je put polaznicima Kemijske grupe ispričao priču o hrvatskim kemijskim nobelovcima Lavoslavu Ružički i Vladimiru Prelogu. Na početku druženja prof. Portada učenicima je podijelio radne listove sa zadatkom da, uz pomoć pametnih telefona i tableta, saznaju i istraže najvažnije podatke o dvojici spomenutih nobelovaca – kada i gdje su rođeni, koje su škole i fakultete pohađali, kako su im se zvali učitelji i profesori, u kojoj su državi proveli najveći dio života, koje su godine i za koja otkrića nagrađeni Nobelovom nagradom te s kime su je podijelili.
Uslijedila je usporedba i komentiranje podataka do kojih su došli, a prof. Portada ispričao je ponešto o kemijskim spojevima kojima su se tijekom života bavili. Najzanimljiviji dio učenicima je bila priča o spojevima čije su molekule prstenaste strukture različitih veličina prstena, od sasvim malih, tročlanih, kakvi se nalaze u molekulama nekih prirodnih insekticida, pa sve do onih sastavljenih od šesnaest ili sedamnaest ugljikovih atoma kakvi se nalaze u molekulama nekih prirodnih mirisnih tvari. Upoznali su se s pojmom kiralnosti, a da bi ga učenicima što vjernije ilustrirao i približio, prof. Portada podijelio im je dvije vrste škara, lijeve i desne, kojima su rezali krugove iz papira. Škare su primjer kiralnog predmeta i postoje u dvije verzije.
Tijekom te aktivnosti primijetili su da je rezanje lijevim škarama ipak malo kompliciranije pa su taj praktični eksperiment povezali sa spoznajama iz predavanja, odnosno s Vladimirom Prelogom koji se bavio lijevim i desnim molekulama.
S obzirom na to da su se u sklopu istoga projekta tijekom godine učenici bavili i izradom parfema, zanimalo ih je kakve veze s parfemima imaju Ružička i Prelog. Saznali su da se posebno Ružička bavio izolacijom prirodnih spojeva koji imaju mirise. Određene životinje iz svojih mirisnih žlijezda ispuštaju neke spojeve koji su po svojoj strukturi jako veliki prstenovi, a on je osmislio način sinteze tih prstenova.
Na kraju susreta učenici su gostu imali priliku postavljati dodatna pitanja iz kemije na koja im je on dugo i opširno odgovarao.
Više fotografija s predavanja pogledajte u fotogaleriji.