Izrazi svoje osjećaje pokusom – jer sve je KEMIJA!

by | lip 15, 2025

Kemijski pokusi kao pokretači osjećaja

U sklopu preventivnoga projekta Čudovišne emocije, koje je sufinanciralo Ministarstvo znanosti obrazovanja i mladih, učiteljica kemije Mihaela Vrbnjak Grđan organizirala je zanimljivu radionicu u kojoj su učenici sedmih i osmih razreda demonstrirali kemijske pokuse svojim mlađim kolegama, učenicima petih razreda. Aktivnost je simbolično nazvana Čudovišne STEMocije, a kako joj i sam naziv daje natuknuti, imala je za cilj pokazati kako se kemija može povezati s emocionalnim doživljajem i kako znanstveni fenomeni mogu pobuditi različite osjećaje.

Radionica je bila osmišljena kao niz kemijskih pokusa u kojima su učenici samostalno mjerili, miješali i promatrali reakcije, i to tako da svaki kemijski pokus postane povod za razgovor o osjećajima. Nakon svakog pokusa govorili su o prvoj emociji koja im se javila tijekom doživljaja.

Pokusi su uključivali rad s kalijevim nitratom, vodikovim peroksidom, kalijevim permanganatom, glukozom, kalijevim hidroksidom, kalijevim kloratom, etanolom, metilenskim plavim i drugim tvarima, a učenici su, primjerice, promatrali kako se boje mijenjaju u reakcijama, kako nastaju mjehurići ili specifični mirisi te sve to povezivali s različitim osjećajima poput iznenađenja, veselja ili nervoze. Svaka je faza eksperimenta bila popraćena pitanjima poput Koja ti se prva emocija javila u ovoj situaciji?, Što osjećaš sada?, Kako bi opisao boju koju vidiš? kako bi se odmah potaknuo razgovor o emocionalnim stanjima u trenutku izvođenja pokusa.

Poseban naglasak stavljen je na sigurno izvođenje pokusa i timski rad pa je učiteljica pomno nadzirala rad sedmaša i osmaša koji su se za ove pokuse dugo vrijedno pripremali.

Mirisi koji pokreću osjećaje

U drugom dijelu aktivnosti učenici su imali priliku isprobati mirise izrađene tijekom dodatne nastave kemije, a primijetili su kako određene mirisne note djeluju opuštajuće i poticajno na koncentraciju. Učenici koji su radili na tom dijelu projekta govorili su o upotrebi prirodnih sastojaka, eteričnih ulja i jednostavnih baza koje se mogu koristiti za izradu mirisnih pripravaka pogodnih za učionice.

Na kraju su učenici, uz vodstvo učiteljice, promišljali o tome kako emocije ponekad mogu biti „skrivene“, baš poput crteža koji se pojavi tek nakon kemijske reakcije. Iako je jedna od planiranih demonstracija bila tehnički izazovna i nije uspjela onako kako je zamišljeno, upravo je ta situacija potaknula iskren razgovor o emocijama poput razočaranja i frustracije, ali i o važnosti prihvaćanja pogrešaka kao dijela procesa. Učiteljica je iskoristila ovu situaciju za simboličku poruku: emocije ne treba skrivati, već ih treba izražavati i dijeliti s drugima, baš kao što znanstvenik dijeli svoja otkrića s timom.

U sklopu ovog preventivnog projekta učenici su na Likovnoj kulturi istraživali kako boje utječu na osjećaje, u glazbenoj kulturi proučavali kako različiti glazbeni stilovi i tonovi izazivaju različite emocionalne reakcije, a u knjižnici i na hrvatskom jeziku kako to rade riječi. Radionica Čudovišne STEMocije, kao završna aktivnost ovog projekta, uspješno je spojila znanost s umjetnošću, emocijama i osobnim razvojem te pokazala da se kemija često krije i u reakcijama koje pokreće u nama samima. Na kraju radionice učenici su istaknuli koliko im je bilo zanimljivo povezivati kemiju s vlastitim osjećajima, a mnogi su izrazili želju za sličnim projektima u budućnosti. Stariji učenici su se pokazali kao izvrsni mentori, a mlađi su rado sudjelovali u pokusima i razgovorima.

 Više fotografija pogledajte u galeriji.

Skip to content