Preventivni projekt
U knjižnici VI. osnovne škole Varaždin tijekom zimskih praznika održana je kreativna radionica Čudovišna simfonija, dio preventivnoga projekta Čudovišne emocije koji sufinancira Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Cilj aktivnosti bio je istražiti emocije u svijetu književnosti, glazbe i likovnoga stvaralaštva. Učenici su pripovijedanjem, bojama i melodijama izražavali svoje osjećaje stvarajući vlastita umjetnička djela i glazbene interpretacije svojih emocija.
U središtu radionice bila je slikovnica Raznobojno čudovište: priča o osjećajima španjolske autorice Anne Llenas, koja je na način podjednako zanimljiv i djeci i odraslima, bojama čudovišta prikazala kompleksnost emocija. U petak 28. veljače, tijekom drugoga dijela zimskih praznika, učenici petih, šestih i sedmih razreda okupili su se u školskoj knjižnici kako bi korištenjem različitih umjetničkih formi dali glas svojim osjećajima. Knjižničarka Nataša Narančić otvorila je radionicu pitanjem: Da ste pjesma, koja biste pjesma bili? Njihovi odgovori, mahom pjesme veselih ritmova, otkrili su puno o njihovim trenutačnim emocijama. Toj su pjesmi dodijelili boju, a potom su zatvorili oči i zamislili malo čudovište koje im, u boji njihove pjesme, sjedi na ramenu i upravlja raspoloženjem. Tako su nastali prvi nacrti osebujnih bića – njihovih emotivnih suputnika.

Kad su otvorili oči, preuzeli su uloge svojih čudovišta i predstavili ih ostalima. Crveno čudovište Čupko bilo je hiperaktivno i ljuto jer ga nitko ne sluša, dok je drugo crveno čudovište, Srećko, zračilo veseljem. Plava čudovišta dosta su se razlikovala; jedno je mijenjalo nijanse ovisno o emocijama svojega vlasnika dok je drugo simboliziralo opuštenost i sanjivost. Zlatno čudovište Zlatko svojom je zlatnom osobnošću pomagalo vlasnici u školi, a narančasto je bilo flegmatično i neposlušno. Bilo je tu i crnih, ljubičastih te ružičastih čudovišta, svako sa svojom pričom, osobnošću i različitim osjećajima.
Nakon toga uslijedila je kratka vježba asocijacija na boje pomoću koje su učenici potvrdili ono što su primijetili i dok su predstavljali svoja čudovišta – koliko je percepcija emocija individualna. Crvena je nekima bila simbol ljutnje, a drugima simbol sreće i ljubavi. Narančasta je asocirala na uzbuđenje, ali i zavist, dok su zelena i plava najčešće bile povezane sa smirenošću i tugom. Crna se uglavnom vezala uz osjećaje samoće i straha, a ružičasta je bila sinonim za sreću i kreativnost.

Nakon zajedničkog čitanja Raznobojnog čudovišta učiteljica Maja Šarec Dvorski uvela je učenike u svijet Vasilija Kandinskog, ruskoga slikara koji se bavio apstraktnom umjetnošću. Inspirirani njegovim načinom izražavanja emocija pomoću boja i oblika, učenici su dobili zadatak prenijeti svoje emocije na platno koristeći akrilne boje. Oslobođeni realističnih struktura stvarali su slobodno i intuitivno i na taj način prenosili svoje osjećaje. No, to nije bio kraj priče. Učiteljica glazbene kulture Tena Glavak upoznala ih je s načinom na koji zvuk može odražavati emocije te objasnila kako se tonovi mogu povezati s bojama i emocijama. Na klaviru su bile postavljene kartice u rasponu od crnih do svijetlih tonova koje su simbolizirale prijelaz od tamnih i teških do svijetlih i vedrih osjećaja. Učenici su proučavali svoje slike i pokušavali pronaći zvučni ekvivalent bojama i oblicima koje su naslikali. Oni koji su imali iskustva u sviranju, pomagali su ostalima, a uz različite ritmove nastajale su prve melodije.
U završnom dijelu radionice svaki je učenik odsvirao vlastitu emotivnu melodiju povezujući boje, ritmove i tonove u zanimljivo osobno iskustvo. Učenike je iznenadila i oduševila mogućnost da na ovaj način izraze svoje osjećaje. Iako neki nisu imali iskustva u sviranju, mnogima je ovo bio prvi susret s glazbenim stvaranjem, svi su uspješno pretočili svoje slike u zvuk.
Radionica Čudovišna simfonija pokazala je učenicima koliko je važno istraživati emocije na kreativne načine te koliko umjetnost može pomoći u razumijevanju unutarnjih stanja. Ovo im je iskustvo pomoglo da bolje razumiju sebe i druge te da shvate kako su emocije, poput boja i glazbe, promjenjive i međusobno povezane – nadopunjuju se, isprepliću i oblikuju ono što jesmo.

