Šuma Striborova
U posljednjem tjednu studenoga učenici 4. c razreda, a u završnom tjednu nastave u prvom polugodištu učenici 4. a razreda VI. osnovne škole Varaždin proveli su dva sata hrvatskoga jezika u školskoj knjižnici gdje su na kreativan način interpretirali lektiru Priče iz davnine Ivane Brlić-Mažuranić uz podršku svojih učiteljica i stručne suradnice knjižničarke.
Aktivnost je započela timskim istraživačkim radom. Učenici su proučavali biografiju Ivane Brlić-Mažuranić kako bi pronašli odgovore na zadana pitanja. Taj im je zadatak pomogao da se bolje upoznaju s autoricom, njezinim životom i inspiracijom za pisanje, što je posebno značajno ove godine kada se obilježava 150. obljetnica njezina rođenja.
U sljedećem zadatku učenici su analizirali osobnost likova i motivaciju za njihove postupke tehnikom vrućega stolca preuzimajući uloge određenih likova, pa čak i onih koji zapravo u priči ne postoje. Jedan od takvih izmišljenih likova bilo je sveznajuće stablo iz Šume Striborove koje je komentiralo postupke ostalih likova i dodatno obogatilo interpretaciju priče.
Gradimo priču
Glavni dio dvosatne aktivnosti bio je nazvan Gradimo priču. Učenici su koristili LEGO kocke iz seta LEGO Story Starter kako bi prikazali likove, događaje i emocije iz priče. Navedeni set sadrži više od tisuću elemenata koji potiču maštu i omogućuju djeci lakše kreativno izražavanje. Uz osnovni set bila su im dostupna i dodatna tematska proširenja: Community, Fairy Tale i Space koja su također imala puno zanimljivih dijelova koje su učenici koristili.
Zadatak im je bio osmisliti kako izgledaju likovi, gdje se nalaze i što osjećaju. Prilikom izrade koristili su boje, oblike i specifične elemente kako bi dočarali ugođaj priče. Primjerice, umjesto vjeverica iz priče, koristili su LEGO mačke, dok su za prikaz Domaćih i njihovih crvenih kapica izabrali specifične figure crvene boje i male crvene šilterice, što je jasno upućivalo na likove iz priče. Svaka scena sadržavala je mnoštvo skrivenih detalja koji su svjedočili o promišljanju učenika i njihovoj kreativnosti.
Kako bi zadatak ipak bio nešto lakši učenicima koji nisu naviknuti na korištenje kocaka za slaganje, dobili su listiće s pitanjima koja su ih usmjeravala u radu. Nakon završetka svaka je skupina predstavila svoj rad, ispričala dodijeljeni dio priče i objasnila izbor korištenih kockica. Na kraju su svi radovi posloženi redoslijedom događaja iz priče te su tako tvorili malu izložbu koju su ostali mogli detaljno proučiti i postavljati pitanja.
Važno je istaknuti da su LEGO setovi korišteni u ovoj aktivnosti posuđeni iz knjižnice Goethe instituta, a inspiraciju za aktivnosti knjižničarka je dobila na radionici Makerspace u knjižnici: LEGO Story Starter i Calliope mini koju je vodila Gordana Šutej, knjižničarka iz OŠ Ivan Goran Kovačić Duga Resa. Radionica je održana u svibnju 2024., a setovi su i dalje dostupni za posudbu školskim knjižnicama koje se žele okušati u sličnim aktivnostima.
Osobna iskaznica sa skrivenom tajnom
Završni dio sata bio je jednako kreativan. Učenici su za svakog lika izrađivali osobnu iskaznicu s opisom, ciljem koji želi postići i ulogom koju ima u priči. Uz to, trebali su osmisliti posebne vještine lika te njegove osobine prikazati ilustracijama i simbolima. Najzanimljiviji dio bio je osmišljavanje tajni likova koje su napisali olovkom vidljivom samo pod UV svjetlom. Otkrivanje tih tajni pomoću UV svjetiljke bilo je posebno uzbudljivo.
Ovakav tip aktivnosti učenicima se jako svidio. Pokazali su iznimnu kreativnost i angažman te su izrazili želju da se slične aktivnosti održe i ubuduće. Takav je pristup odlična prilika za učenje i pamćenje uz igru i kreativno izražavanje kojim se ujedno razvijaju učenička mašta i vještine timskoga rada.